Płyn hamulcowy to mieszanina związków chemicznych i rozpuszczalnika. Jest on niezbędnym elementem układu hamulcowego, a jego głównym zadaniem jest przenoszenie sił nacisku z pedału hamulca na inne elementy układu hamulcowego. Ważne jest, aby płyn hamulcowy regularnie wymieniać. Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu, w którym wyjaśniamy, co jaki czas powinno się wymieniać płyn hamulcowy w aucie.
Co jaki czas należy wymieniać płyn hamulcowy w samochodzie?
Płyn hamulcowy to ważny element układu hamulcowego każdego samochodu. Pełni on kilka ważnych funkcji, do których należą między innymi:
- przenoszenie sił nacisku z pedału hamulca na klocki hamulcowe,
- ochrona elementów układu hamulcowego przed korozją i zużyciem,
- smarowanie elementów układu hamulcowego i jego chłodzenie.
Należy pamiętać o tym, że płyn hamulcowy jest płynem eksploatacyjnym, który po pewnym czasie traci swoje właściwości. Dlatego też płyn hamulcowy powinno się wymieniać średnio co trzy lata. Ważne jest też, aby stosować się do zaleceń producenta i dbać o prawidłową eksploatację samochodu.
Dlaczego należy regularnie wymieniać płyn hamulcowy w pojeździe?
Płyn hamulcowy jest cieczą higroskopijną czyli taką, która wchłania wilgoć z otoczenia, co zmniejsza temperaturę wrzenia. W skrajnych warunkach płyn hamulcowy może się zagotować w układzie, co przełożyłoby się na całkowitą lub częściową utratę siły hamowania. Ponadto jest on stale narażony na działanie wysokich temperatur i może zostać zanieczyszczony. To z kolei sprawia, że po pewnym czasie taki płyn hamulcowy przyczynia się do szybszej eksploatacji całego układu.
Ważne jest, aby systematycznie wymieniać płyn hamulcowy, aby zapewnić skuteczne jego działanie i zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Co więcej, regularna wymiana płynu hamulcowego ułatwia hamowanie autem w trudnych warunkach drogowych. Dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług sprawdzonego serwisu samochodowego, który oferuje profesjonalną wymianę płynu hamulcowego oraz bieżące naprawy. Warto, aby wymiana płynu odbyła się za pomocą specjalnych urządzeń ciśnieniowych, które nie dopuszczą do zapowietrzenia układu.