Czasami kierowca może mieć wrażenie, że felga nie jest tak prosta, jak powinna. Wibracje kierownicy, zwłaszcza przy wyższych prędkościach, wskazują na skrzywienie jednej z przednich felg. Natomiast wibrowanie całego samochodu jest skutkiem skrzywienia felg z tyłu auta. Objawy te są na tyle poważne, że nie można ich zbagatelizować. Nawet jeśli okaże się, że nie jest to problem z krzywymi felgami, to podobne efekty dają skrzywione tarcze hamulcowe i łożyska.
Czy to na pewno skrzywiona felga?
Nie zawsze uszkodzenie można zobaczyć gołym okiem, dlatego należy udać się do specjalisty. Pracę zacząć należy od dokładnego wyczyszczenia felgi po jej uprzednim ostygnięciu. Duże zabrudzenia lub kamień między felgą a oponą również mogą być przyczyną bicia. Ponadto mycie ułatwi dostrzeżenie uszkodzeń. Stwierdzenie, czy felga jest krzywa, umożliwia umieszczenie koła w wyważarce.
Proces prostowania felgi
Prostowanie felgi należy powierzyć mechanikowi, w Białymstoku na przykład naszej firmie. W żadnym wypadku próby samodzielnej naprawy nie przyniosą dobrych rezultatów. Absolutnie niewskazane jest używanie młotka lub przyczepianie na feldze większych obciążników. Jedynym skutecznym sposobem jest użycie prostowarki z rozpychaczami hydraulicznymi. Wulkanizator najpierw rozgrzewa odkształcone miejsca, a następnie rozciąga je lub ściska za pomocą prostowarki. Pozwala to na odpowiednie uformowanie zarówno środka felgi, jak i jej rantów.
Prostować można felgi wykonane ze stali, aluminium i stopów metali lekkich, chociaż bardziej opłaca się naprawiać te droższe. Z kolei do prostowania nie nadają się koła, które mają połamane lub popękane ramiona, lub szprychy, głębokie zarysowania na powierzchni obręczy, skrzywienia osi felgi lub odchylenie od osi przekraczające 1 stopień. Koszt naprawy felgi, to zazwyczaj 70 do 100 zł.