Tłumik to ważny element układu wydechowego samochodu. Nie tylko redukuje hałas, ale także pomaga bezpiecznie odprowadzić spaliny z pojazdu. Jego awaria może więc mieć znacznie poważniejsze skutki, niż mogłoby się wydawać. Przyjrzyjmy się temu, jakie są oznaki problemów z tłumikiem.
Słyszalna różnica
To najłatwiejsza do zauważenia oznaka problemów z tłumikiem. Jeżeli samochód stał się o wiele głośniejszy, może oznaczać to, że w tłumiku zrobiła się dziura. Konieczna jest więc natychmiastowa naprawa tłumika albo wymiana na nowy. Zignorowanie tego spowoduje uszkodzenie innych części układu wydechowego, a później także innych podzespołów auta. Alternatywnie, głośność silnika może się nie zmienić, zaczniemy za to słyszeć grzechotanie. W takim przypadku dojść mogło do pęknięcia tłumika albo mógł się on poluzować. Tę ostatnią usterkę najłatwiej naprawić.
Woda i rdza
Te objawy nie są już tak łatwe do dostrzeżenia, jak hałas i grzechotanie, ale za to mogą pomóc nam wykryć problem z tłumikiem i układem wydechowym w znacznie wcześniejszej fazie. Dlatego sprawdzajmy regularnie, czy po uruchomieniu samochodu z układu wydechowego nie wydostaje się woda. Jeżeli tak jest, w środku tłumik może rdzewieć. Ale rdza może również pojawiać się na zewnątrz tłumika, na przykład w wyniku niewielkich uszkodzeń i działania soli wysypywanej na drogi w okresie zimowym.
Mniejsze osiągi
Tłumik, jak zaznaczyliśmy na wstępie, nie tylko zmniejsza hałas, ale jest także częścią układu odpowiadającego za prawidłowe działanie pojazdu. Im szybciej spaliny przemieszczają się przez układ wydechowy, tym szybciej silnik może spalić więcej paliwa, co prowadzi do wyższych osiągów. Oczywiście to nie tak, że w każdym przypadku przyczyną spadku wydajności pracy napędu samochodowego są problemy z tłumikiem. Ale warto wziąć pod uwagę, że taka opcja jest możliwa i sprawdzić stan tłumika. Szczególnie jeśli jednocześnie usłyszymy jakieś niepojące dźwięki albo dostrzeżemy rdzę.