Na czym polega geometria kół 3D?

Twoje auto od jakiegoś czasu gorzej się prowadzi lub lekko skręca w którąś ze stron, nawet na prostej drodze? Prawdopodobnie coś jest nie tak z geometrią twoich kół, i koniecznie powinieneś ją zbadać.

Czym jest geometria kół?

Geometria kół (a dokładniej całego układu zawieszenia) to zestaw parametrów określających kształt, położenie i zachowanie się kół w trakcie jazdy. Dobra geometria min. oznacza, że koła auta jadącego po prostej są ustawione równolegle, a podczas skręcania przylegają one do drogi jak największą powierzchnią mimo odmiennego promienia skrętu dla każdego z kół. Istotnym parametrem geometrii jest zbieżność, czyli prawidłowe, wzajemne ustawienie kół przednich i tylnych. Istotne są też opory toczenia, które muszą być jak najmniejsze.

Skutki złej geometrii kół

Skutków złej geometrii jest wiele, ale wymienić warto:

  • problemy z przyczepnością, w szczególności na zakrętach,
  • nierównomierne zużywanie się opon,
  • wibracje kierownicy,
  • problemy w utrzymaniu prostego kursu auta, ściąganie auta w jedną stronę,
  • błędy układów ABS, EST lub ASR.

Jak widać, nie są to trywialne usterki. Badanie geometrii kół powinno być przeprowadzane co najmniej raz w roku, podczas obowiązkowej kontroli samochodu. Należy też je wykonać od razu po zauważeniu któregokolwiek z ww. objawów. Zachęcamy wszystkich kierowców z Białegostoku do badania geometrii kół 3D w naszym warsztacie.

Jak wygląda badanie geometrii kół metodą 3D?

Badanie w technologii obrazowania 3D jest bardziej zaawansowane (i dokładne!) od zwykłego badania geometrii. Samo badanie jest z punktu widzenia kierowcy bardzo proste. Samochód wjeżdża na specjalne stanowisko, wyposażone w obrotnice, płyty rozprężne oraz komputer z zestawem kamer umożliwiających obrazowanie 3D. Do każdego koła podłączane są głowice pomiarowe, które bezprzewodowo przekazują dane pomiarowe do komputera. System automatycznie przeprowadza badania ww. parametrów geometrii, porównuje ich zgodność z normami producenta dla danego modelu. W wypadku wykrycia defektu informuje mechanika o jego rodzaju i miejscu, umożliwiając łatwą naprawę. Całe badanie trwa zaledwie kilkanaście minut.