Objawy zużycia sprzęgła. Jak je rozpoznać?

Poniżej prezentujemy listę 7 objawów, które mogą oznaczać konieczność wymiany sprzęgła, w Białymstoku wykonywanego min. przez nasza firmę.

  1. Ślizganie się sprzęgła — występuje, gdy mimo gwałtownego wzrostu obrotów silnika, następuje powolny wzrost prędkości. Przyczyną może myć zużycie tarczy, docisku lub koła zamachowego.
  2. Wysokie branie sprzęgła — polegające na ruszaniu z miejsca dopiero, gdy prawie kompletnie puścimy pedał sprzęgła.
  3. Nieprzyjemny zapach w kabinie auta — wynikający ze zużytych okładzin tarczy sprzęgła. Z początku objawy mogą pojawiać się tylko podczas dużego obciążenia układu napędowego, później także podczas normalnej jazdy. W niektórych przypadkach niemożliwe jest nawet ruszenie.
  4. Szarpanie przy ruszaniu — wywoływane zazwyczaj przez zużyte tłumiki drgań skrętnych w tarczy sprzęgła. Do takiego uszkodzenia może doprowadzić ostra, gwałtowna jazda.
  5. Brak możliwości włączenia biegu — wywoływane luźnym elementem blokującym docisk w pozycji rozłączonej. Zazwyczaj powodowane ignorowaniem innych objawów i ułamaniem lub wpadnięciem z mocowań elementu sprzęgła.
  6. Twardniejący pedał sprzęgła — oznaczający zużywanie się powierzchni styku, gdzie sprężyna talerzowa docisku spotyka się z łożyskiem oporowym.
  7. Hałas wydobywający się ze skrzyni biegów — zazwyczaj oznacza zużycie lub uszkodzenie łożyska sprzęgła. Jego głośna praca najczęściej występuje po wciśnięciu pedału sprzęgła. Może się również zdarzyć, iż łożysko hałasuje bez obciążenia, a podczas wciśnięcia pedału sprzęgła szum ustaje.

Jeśli zaobserwujesz te objawy w swoim samochodzie, koniecznie zgłoś się do mechanika. Nie podjecie działań, może skutkować uszkodzeniem kolejnych elementów, na przykład koła zamachowego. Warto o tym pamiętać, szczególnie że mówimy o drogich komponentach, których nagła awaria w trakcie jazdy może zagrażać naszemu bezpieczeństwu.