Jak dbać o filtr FAP w samochodach Peugeot i Citroën? Praktyczny przewodnik

Jeśli jesteś właścicielem samochodu z silnikiem diesla z grupy PSA (Peugeot, Citroën, DS), na pewno spotkałeś się z terminem filtr cząstek stałych, znanym jako FAP (Filtre à Particules). Ten kluczowy element układu wydechowego redukuje emisję szkodliwych cząstek, ale wymaga odpowiedniej troski, aby działał sprawnie przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Co to jest FAP i dlaczego jest ważny?

Filtr FAP wychwytuje cząstki sadzy powstające podczas spalania paliwa w silniku diesla. Z czasem sadza gromadzi się w filtrze, a system regeneracji wypala ją, przekształcając w popiół. Problem pojawia się, gdy popiół, który nie ulega spaleniu, zaczyna zajmować coraz więcej miejsca w filtrze, co zmniejsza jego efektywność.

Problemy po przekroczeniu przebiegu zaprogramowanego przez producenta

Wielu właścicieli samochodów z grupy PSA nie zdaje sobie sprawy, że po osiągnięciu przebiegu zaprogramowanego przez producenta, filtr FAP może wymagać gruntownego czyszczenia lub wymiany. Oto dlaczego warto zwrócić na to uwagę:

  1. Nagromadzenie popiołu: Z czasem popiół wypełnia filtr, co zmniejsza dostępne miejsce na sadzę. Im więcej popiołu, tym częściej filtr musi się regenerować, co prowadzi do większego zużycia paliwa i szybszej degradacji oleju silnikowego.
  2. Częstsza regeneracja: Mniejsza pojemność filtra powoduje, że regeneracje stają się częstsze, co prowadzi do większego zużycia paliwa i skraca żywotność silnika.
  3. Zwiększone zużycie paliwa: Każda regeneracja wymaga dodatkowego paliwa, co może znacząco podnieść koszty eksploatacji pojazdu.
  4. Przyspieszona degradacja oleju: Częste regeneracje mogą powodować przedostawanie się niespalonego paliwa do oleju, co przyspiesza jego degradację i zwiększa ryzyko uszkodzeń silnika.

Uzupełnianie płynu Eolys: Co warto wiedzieć?

System FAP w samochodach PSA wykorzystuje specjalny dodatek do paliwa, znany jako płyn Eolys, który obniża temperaturę zapłonu sadzy, umożliwiając skuteczniejszą regenerację filtra. Aby system działał poprawnie, należy regularnie monitorować poziom tego płynu i uzupełniać go zgodnie z zaleceniami producenta.

Poprawny dobór płynu Eolys

Na rynku dostępne są różne warianty płynu Eolys, dlatego ważne jest, aby dobrać odpowiedni do swojego modelu samochodu. Użycie nieodpowiedniego płynu może prowadzić do problemów z regeneracją filtra FAP, a nawet do uszkodzenia systemu.

Programowanie po dolewce płynu

Po uzupełnieniu płynu Eolys konieczne jest zaprogramowanie układu sterowania silnika (ECU). Aktualizacja poziomu płynu w ECU za pomocą komputera diagnostycznego (np. Diagbox) jest niezbędna, aby system prawidłowo funkcjonował. Bez tego kroku system może błędnie odczytywać poziom dodatku, co może prowadzić do nieprawidłowego działania filtra FAP i wyświetlania błędów.

Jak rozpoznać problemy z FAP?

Gdy filtr FAP zaczyna się zapełniać, na desce rozdzielczej może pojawić się kontrolka ostrzegawcza. Diagnostyka komputerowa może ujawnić kody błędów, takie jak P1446, P1457 lub P242F, które wskazują na problemy z filtrem lub niski poziom płynu Eolys.

Co zrobić, gdy FAP jest zapełniony?

Jeśli zauważysz problemy z FAP, oto kilka kroków, które możesz podjąć:

  1. Wymuszona regeneracja: Jeśli filtr nie jest całkowicie zapełniony, można przeprowadzić wymuszoną regenerację, aby spalić nagromadzoną sadzę.
  2. Czyszczenie mechaniczne: W przypadku znacznego zapełnienia konieczny może być demontaż  filtra i czyszczenie go metodą wstecznego przepływu, aby usunąć nagromadzony popiół.
  3. Uzupełnienie i zaprogramowanie płynu Eolys: Regularnie sprawdzaj poziom płynu Eolys, uzupełniaj go zgodnie z zaleceniami producenta i pamiętaj o programowaniu ECU po każdej dolewce. Programowanie ECU może wykonać dla Ciebie nasz auto elektryk w Białymstoku.
  4. Wymiana filtra: Jeśli filtr jest zbyt zniszczony lub zapełniony, może być konieczna jego wymiana.

Podsumowanie

Dbanie o filtr FAP to nie tylko troska o środowisko, ale także o portfel. Regularna kontrola i uzupełnianie płynu Eolys, odpowiednie czyszczenie filtra oraz programowanie ECU po każdej dolewce pozwolą na dłuższą i bezproblemową eksploatację pojazdu. Ignorowanie tych czynności może prowadzić do wyższych kosztów eksploatacji, szybszej degradacji silnika oraz poważnych awarii. Dbaj o swój FAP, a Twój samochód będzie działał sprawnie przez wiele lat!