Jak wymienić pasek rozrządu w aucie?

Pasek rozrządu jest najczęściej wymienianym ze względu na zużycie elementem silnika. Poniżej postanowiliśmy zamieścić krótki opis czynności, które składają się na wymianę paska. Na wstępie musimy jednak zaznaczyć, że ponieważ każdy samochód różni się szczegółami budowy, poniższy opis jest możliwie ogólny i może do końca nie sprawdzić się w twoim aucie. W takim wypadku poszukaj informacji dot. konkretnego modelu lub udaj się do mechanika, w Białymstoku serdecznie polecamy swoje usługi!

Do samodzielnej wymiany paska rozrządu potrzebne są następujące materiały i narzędzia:

  • nowy pasek rozrządu — właściwy dla danego modelu samochodu, czasem razem z dodatkowymi częściami zestawu;
  • nowe rolki napinacza;
  • klucz dynamometryczny z nasadkami;
  • wkrętaki;
  • blokada rozrządu;
  • ściągacz (opcjonalnie).

Wymiana paska rozrządu krok po kroku:

  1. Zdemontuj wszystkie elementy utrudniające dostęp do obudowy rozrządu. Czasem oznacza to usunięcie tylko kilku obudów, czasem demontaż i rozkręcenie całego przodu auta. Odłącz też akumulator.
  2. Zdemontuj osłonę paska, zablokuj wał korbowy oraz wałek rozrządu za pomocą przeznaczonych do tego narzędzi.
  3. Poluzuj nakrętki rolki odpowiadającej za napinanie paska.
  4. Obróć napinającą rolkę oraz poluzuj pasek i go zdejmij.
  5. Zdemontuj pompę wody. Jeśli producent nie zaleca jej wymiany razem z paskiem, sprawdź jej stan — jeżeli nie przecieka i nie ma w niej luźnych elementów, zamontuj ja z powrotem. W przeciwnym wypadku zamontuj nową pompę wody po wcześniejszym bardzo dokładnym oczyszczeniu miejsca instalacji.
  6. Wymień na nowe rolki napinacza.
  7. Załóż nowy pasek rozrządu.
  8. Kilkukrotnie, ręcznie przekręć wałem korbowym celem zweryfikowania poprawności montażu. Sprawdź, czy w silniku nie ma kolizji i czy pasek się nie zsuwa.
  9. Ponownie zamontuj wszystkie elementy.

Jak widać, wymiana paska nie jest czynnością szczególnie skomplikowaną, ale wymaga pewnej wiedzy mechanicznej i narzędzi. Jeśli nie mamy pewności co do tego czy będziemy w stanie poprawnie ją wykonać, polecamy udanie się do mechanika samochodowego. Nieprawidłowe założenie paska może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika. Mechanik nie tylko na pewno zrobi to poprawnie, ale też oceni zużycie i zaproponuje wymianę części.