Wymiana rozrządu – Białystok
Rozrząd to jeden z najważniejszych układów w każdym pojeździe spalinowym z silnikiem czterosuwowym. Jego zadaniem jest sterowanie dostarczaniem paliwa do silnika i odprowadzanie z niego spalin. Rozrząd składa się z paska lub łańcucha, kół, zaworów i wałka. Aby działał poprawnie, wszystkie te elementy muszą być w dobrej kondycji i idealnie ze sobą współdziałać. Warto o to zadbać, bo nagła awaria rozrządu może mieć katastrofalne skutki dla całego silnika. Układ ten można poddawać przeglądom, a jeśli podczas kontroli okaże się, że nie funkcjonuje on prawidłowo, mechanik może zalecić wymianę rozrządu.
Taka czynność jest także konieczna po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, jednak nie zawsze warto traktować ich w sposób ścisły. Często producenci zawyżają prognozowany czas funkcjonowania układu rozrządu bez usterek. Wymianę rozrządu zawsze warto także zlecić po zakupie używanego pojazdu i braku rzetelnej informacji (potwierdzonej dokumentem), kiedy taka czynność miała miejsce.
Kiedy dokonać wymiany rozrządu?
Przegląd i ewentualna wymiana rozrządu to kwestie, których nie wolno zaniedbywać. Ten układ zużywa się stosunkowo szybko, a co również istotne – jest dość złożony, co z kolei może prowadzić do awarii konkretnych podzespołów. Co może zepsuć się w rozrządzie? Pierwsze skojarzenie to wałek, ale awarii mogą ulec również przekładnie, krzywki lub zawory. Kiedy konkretnie wymienić rozrząd? W tej kwestii brak jednoznacznej odpowiedzi, wskazującej na konkretną liczbę kilometrów lub czas użytkowania. Trzeba bowiem pamiętać, że konkretni producenci wskazują wytyczne, które ich zdaniem najlepiej sprawdzają się w wypadku oferowanych przez nich samochodów. Czasami mówi się, że rozrząd powinien być wymieniany co dwieście tysięcy kilometrów i dziesięć lat. Zdaniem innych są to jednak wskazówki zbyt optymistyczne i zakładające naprawdę dużą wytrzymałość podzespołów. Wskazują oni, że wymiana zalecana jest nawet po stu dwudziestu tysiącach kilometrów i czterech latach. Jeśli więc zbliża się czas Twojego przeglądu i wymiany rozrządu, serdecznie zapraszamy do naszego warsztatu w Białymstoku.
Jakie są objawy uszkodzonego rozrządu?
Wymiana rozrządu jest konieczna także wtedy, gdy dojdzie do jego uszkodzenia. Takie zjawisko można zaobserwować, zwracając uwagę na zmiany w funkcjonowaniu pojazdu. Do najważniejszych objawów uszkodzonego rozrządu warto zaliczyć:
nietypowy dźwięk z obszaru silnika – uszkodzony układ rozrządu może powodować stukanie, klekotanie lub inny nietypowy dźwięk z obszaru silnika. To może oznaczać, że koła zębate, łańcuch lub pasek rozrządu są luźne lub uszkodzone,
nieprawidłowe osiągi silnika – uszkodzony rozrząd może wpłynąć na synchronizację otwierania i zamykania zaworów oraz zapłonu, co prowadzi do spadku mocy i wydajności silnika. Jednostka napędowa może mieć trudności z przyspieszaniem, gubieniem mocy, a także nierówną pracą na niskich obrotach.
zawory i tłoki wchodzące w kolizję – w przypadku poważnego uszkodzenia układu rozrząd, zawory silnika mogą wchodzić w kolizję z tłokami, co prowadzi do poważnych uszkodzeń i awarii,
trudności z rozruchem silnika – uszkodzony rozrząd może wpłynąć na synchronizację procesów otwierania i zamykania zaworów,
wibracje i drgania – uszkodzony układ rozrządu może prowadzić do nierówności w pracy silnika, co przejawia się w wibracjach i drganiach odczuwalnych w kabinie pojazdu,
wzrost zużycia paliwa – uszkodzony rozrząd może wpłynąć negatywnie na efektywność spalania paliwa,
wysoka temperatura silnika – uszkodzenie układu rozrządu może powodować zwiększone obciążenie silnika i wzrost temperatury. W skrajnych przypadkach takie zjawisko prowadzi do przegrzania silnika,
Nowoczesne samochody są wyposażone w systemy diagnostyczne, które mogą wykrywać problemy w układzie i generować kody błędów na desce rozdzielczej pojazdu. Przed wymianą rozrządu wykonujemy komputerową diagnostykę.
Wymianę rozrządu, podobnie jak inne usługi naprawcze, możesz zlecić naszym fachowcom. Specjalizujemy się w szczególności w serwisowaniu samochodów z grupy PSA tj. Opel, Fiat, Citroen i Peugeot. Jeśli zatem jesteś posiadaczem pojazdu jednej z wymienionych marek, możesz liczyć na wsparcie doświadczonych fachowców. Skontaktuj się z nami, by umówić się na wykonanie usługi.