Najczęstsze awarie manualnych skrzyń biegów

Manualna skrzynia biegów jest jednym z najintensywniej zużywających się mechanicznych elementów auta, przez co dosyć często ulega awariom. Poniżej prezentujemy 5 objawów częstych awarii związanych z manualną skrzynią biegów i ich potencjalne przyczyny.

  1. Ciężka praca skrzyni

Jest najczęściej występującą i najczęściej ignorowaną usterką. Jeżeli zauważyłeś, że nagle wzrósł opór jaki dźwignia stawia przy zmianie biegów, udaj się do mechanika. Zazwyczaj opór, stawiany przy przełączaniu biegów oznacza, że ze skrzynią dzieje się coś, co z drobnej usterki ma potencjał przerodzić się w poważną awarię. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: poluzowany łącznik, zużyte linki zmiany biegów lub problemy z łożyskami.

  1. Opór przy włączaniu biegu

Jeśli opór pojawia się tylko i wyłącznie przy włączaniu biegu, może to oznaczać kłopoty z łącznikiem zmiany biegów lub ze sprzęgłem. Kiedy udasz się do warsztatu, mechanik sprawdzi łącznik zmiany biegów pod kątem regulacji, poluzowania lub uszkodzenia. Przyczyną tego oporu może też być rozregulowane sprzęgło, którego wymianę w Białymstoku oferuje min. nasz warsztat.

  1. Hałasy dochodzące ze skrzyni

Jeżeli podczas jazdy ze skrzyni biegów zaczną dochodzić jakiekolwiek dźwięki, jest to ogromnym sygnałem alarmowym. Stukanie oznacza problemy z kołem dwumasowym, szum jest zwykle oznaką zużycia łożysk, a wycie kół zębatych skrzyni.

  1. Zużyte poduszki skrzyni biegów

Jeśli dynamicznie przyspieszając lub hamując, zaobserwujemy, że dźwignia skrzyni lekko porusza się w przód lub tył, możemy przypuszczać, że zużyciu uległy poduszki mocujące skrzynię. Możliwe też, że problem leży w popychaczach.

  1. Wyciek płynu przekładniowego

Jeśli spod twojego auta kapie czerwony (niekiedy też żółty), lepki płyn, oznacza to wyciek płynu przekładniowego. Zazwyczaj powoduje to uszkodzenie uszczelki obudowy skrzyni biegów.

Na koniec chcielibyśmy zlecić jedno, bardzo ważne działanie. Jeżeli zauważymy, że zachowanie naszej skrzyni zaczęło odbiegać od normy, od razu udajemy się do mechanika.  Skrzynia biegów jest częścią mechaniczną i jej naprawa na wczesnym etapie jest o wiele tańsza, niż gdy pozwolimy sprawom pogorszyć się z czasem.